Onderzoeken, verdiepen, ontdekken en bouwen

Ook dit jaar zijn we in de groepen bezig met ontzettend leuke IPC-thema’s. Zo deed groep 1-2 onderzoek naar kikkers, verdiepten de groepen 3-4 zich in alle facetten van speelgoed, trad de minibouw 5-6 in de voetsporen van Columbus en Marco Polo en bouwden de 7-8ers dorpen.

Kikkers

In de groepen 1-2 staat het thema Kikker (en zijn vriendjes) centraal. Iedere groep heeft kikkervisjes in de klas die we verzorgen en we houden een onderzoeksboekje bij met de veranderingen. Het thema werd afgetrapt met een voorstelling van ‘Kikker en zijn vriendjes’ tijdens het schoolreisje naar het Vogelnest met aansluitend een speurtocht. Op school hebben we de kennis geoogst: wat weten we al en onze leervragen opgeschreven (wat we graag zouden willen leren). Deze zijn op een kikker geschreven en hangt op onze leerwand. Wanneer de vraag beantwoord is, springt de kikker naar het lelieblad, zodat ook visueel is op welke vragen we nog een antwoord willen vinden.

Speelgoed

In de groepen 3-4 zijn we druk met thema ‘speelgoed’. De speelgoedmaker ging op vakantie en heeft ons gevraagd zijn werkzaamheden over te nemen. Dat wilden wij wel! Iedere groep heeft een atelier gemaakt en is druk met het ontwerpen van speelgoed. Daarnaast wordt er gekeken naar de geschiedenis van het speelgoed en wordt er gekeken naar verschillende materialen. Zijn alle materialen geschikt voor elke leeftijdsgroep?

Ontdekkingsreizigers en avonturiers

In de minibouw 5-6 zijn we op ontdekkingstocht gegaan met het thema “Ontdekkingsreizigers en avonturiers”. In de voetsporen van Marco Polo en Columbus volgden we de belangrijkste routes die in de geschiedenis zijn afgelegd. Daarnaast hebben we ons verdiept in de navigatiemiddelen die in de vorige eeuwen zijn gebruikt aangezien er toen nog geen Google maps bestond. Een mooie discussie is gevoerd over de vraag “Van wie is de maan?”. Is het automatisch zo dat degene die er als eerste komt, ook de eerste rechten heeft?

Dorpen bouwen

In de minibouw 7-8 zijn we begonnen met het bouwen van dorpen. We leren hoe mensen in dorpen leven, waarom ze op een bepaalde plek zijn gaan wonen en welke keuzes uit het verleden invloed hebben op hoe we nu wonen. Wat maakt een plek een fijne omgeving om te wonen? En hoe zou onze ideale woonomgeving er uit zien?