Begeleidingsbehoeften

Hoe sluiten we aan bij de begeleidingsbehoeften van alle leerlingen?

We werken op school met het model van Expliciete Directe Instructie (EDI).
Het doel van EDI is om de leerstof succesvol aan te bieden binnen een les aan alle leerlingen. Aan het begin van de les instrueert de leerkracht de leerstof, daarna oefenen de leerlingen het samen met de leerkracht en tenslotte doen ze het zelf.
Vanuit de gedachte: Ik-Wij-Jij.
Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van een wisbordje. Dit helpt de leerkracht om zicht te krijgen op het beheersingsniveau van de leerlingen. Zodra de leerlingen laten zien dat ze de uitleg begrepen hebben kunnen ze in eigen tempo verder werken aan de les.

Voor de leerlingen die minder tijd nodig hebben om zich de leerstof eigen te maken werken we met het principe van compacten en verrijken (verdere uitleg hierover staat in het stukje de intelligente en begaafde leerling).  

De leerlingen die het nog niet begrepen hebben, werken verder aan de leerstof onder begeleiding van de leerkracht.

De meeste leerlingen lukt het om binnen de EDI-les zich de leerstof eigen te maken. Voor sommige leerlingen is dit nog niet genoeg. Voor deze leerlingen wordt er op andere momenten nog verlengde instructie gegeven door de leerkracht. Dit doen we het liefst in de eigen groep. We zijn van mening dat dit voor het welbevinden van leerlingen het meest wenselijk is. U kunt dan bijvoorbeeld denken aan extra ondersteuning bij rekenen, spelling en NT2 onderwijs.
Sommige activiteiten vragen en meer en andere tijd van de leerlingen en ons. Dat is bijvoorbeeld zo bij extra lezen. Deze activiteiten worden dan buiten de groep aangeboden.

Externe expertise:

Voor een enkele leerling hebben wij als school onvoldoende expertise om de ondersteuning te bieden die een leerling nodig heeft. Dan kunnen we een beroep doen op het SWV. Het doel van het Samenwerkingsverband Utrecht PO is zoveel mogelijk leerlingen passend onderwijs bieden op de basisschool in de buurt.
Het Samenwerkingsverband Utrecht PO (SWV) zet expertise en middelen in voor leerlingen die iets extra’s nodig hebben om zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te komen. De consulenten van het Samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en eventueel kernpartners (buurtteam, leerplicht, jeugdgezondheidszorg) om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning.
Vormen van ondersteuning zijn bijvoorbeeld een Advies & Ondersteuning traject (kortdurende en preventieve ondersteuning) of een arrangement voor interne of externe ondersteuning. Als de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing op een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bijvoorbeeld in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Een aanvraag voor toelating wordt gedaan bij de Toelatingscommissie van het SWV Utrecht PO. Voor meer informatie over het SWV en haar werkwijze verwijzen we naar de website www.swvutrechtpo.nl. Churchilllaan 11, 3527 GV Utrecht 030 303 6420 (info) info@swvutrecht.nl

De intelligente en begaafde leerlingen

We streven naar een passend aanbod binnen de groep (inclusief onderwijs). Dat betekent voor de leerlingen op De Koekoek dat ze zoveel mogelijk in de groep passend werk krijgen aangeboden onder begeleiding van de leerkracht. Voor de intelligente en begaafde leerling maken we hiervoor gebruik van compacten en verrijken. De leerstof wordt waar mogelijk compact aangeboden en wordt dan aangevuld met verrijkende opdrachten. De verrijkende opdrachten worden wekelijks besproken met de leerlingen. Daar waar mogelijk maken we voor het verrijkingsaanbod gebruik van de methode, zoals bijvoorbeeld bij Rekenen, IPC en Engels. Als dit nog onvoldoende is, dan is er nog de mogelijkheid om te werken aan een opdracht waar de leerlingen 1 of meerdere weken mee bezig kunnen zijn.

Voor enkele leerlingen kan het zijn dat het extra aanbod binnen de groep nog onvoldoende is, dan is er ook nog een aanbod buiten de groep. Dit aanbod is wordt groep doorbroken gegeven. Bij groep 1-2 maken hiervoor gebruik van Kleuterlab, in groep 3-4 maken we hiervoor gebruik van verschillende bronnen; bijvoorbeeld outside the box of denken over taal en denksleutels. Vanaf groep 5 kunnen de kinderen de keuze maken om Spaanse les te volgen. Daarnaast is er voor een aantal kinderen de mogelijkheid om 1 ochtend per week deel te nemen aan Different Day.    

Different Day is een onderwijsvoorziening ondersteund door het ABC uit Amsterdam en is gebaseerd op het gedachtegoed van Day a Week School (DWS). Een Different Day-groep bestaat uit leerlingen van verschillende leeftijden. Zij worden geïdentificeerd en geselecteerd in de groepen 5 en 6. De leerlingen komen een ochtend in de week samen en krijgen een onderwijsaanbod dat cognitief uitdagend is en o.a. het creatieve denken stimuleert. De leerlingen kunnen 1 of meerdere jaren deelnemen aan Different Day. Dit kan tot maximaal halverwege groep 8. 
Nieuwe leerlingen stromen halverwege groep 5 in. De selectie voor DD wordt gedaan d.m.v. een screening met opdrachten. De opdrachten worden verzorgd door het ABC. Zij ondersteunen ons ook bij de screening van leerlingen en het invullen van de DD-bijeenkomsten.